עיצוב נורדי קווים לדמותו: עיצוב מינימליסטי כדרך חיים

הקור שיביא לכם אור: כך תאמצו את העיצוב הנורדי סקנדינבי לביתכם

עיצוב מינימליסטי, פונקציונלי, רך ומחובר לטבע. בשנים האחרונות העיצוב הנורדי נמצא יותר ויותר בסלון המזרח התיכון.

סגנון העיצוב הסקנדינבי תפס תאוצה בשנים האחרונות, וכבש בתים רבים בישראל. חלק מהסיבות נעוצות אולי בקצב החיים העמוס והלחוץ שלנו, שגורם לנו לאמץ את השקט והשלווה המגיעים מן הארצות הנורדיות.

מדובר בסגנון הנמנע מגודש עיצובי וגוונים עזים, ודוגל בפשטות, מינימליזם חומרי, פונקציונליות, צבעים רכים וחומרי גלם טבעיים. קבלו כמה קווים מנחים שיאפשרו לכם לאמץ אותו לביתכם.

צבעים בהירים

הצבע המנחה בעיצוב סקנדינבי הוא הצבע הלבן. הוא מקנה אווירה רגועה, פשוטה ונקייה. תוכלו לשלב אותו ברהיטים, מדפים, ארונות מטבח ואפילו בפרקט לבן.

אם בכל זאת מרגיש לכם חיוור או מסנוור בעיניים, ובא לכם להוסיף צבע ולאזן את הבהירות, תוכלו לזרוק נגיעות של צבעי פסטל או להשתמש באופן מועט בגווני אפור, ירוק וכחול כהה. תוכלו להביא זאת לידי ביטוי בכריות על הספה בסלון, בשטיח, בגוף תאורה עומד או בתמונה על הקיר.

חומרים טבעיים

שימוש בחומרי גלם טבעיים הוא חלק בלתי נפרד מן העיצוב הסקנדינבי. מדובר בחומרי גלם טבעיים כמו עץ, מתכות לסוגיהן, בטון, פרוות וזכוכית. תוכלו לשלב אותם בדרכים שונות כמו למשל בריהוט, בכלים דקורטיביים ותלייה של יצירות אומנות ממתכת על הקיר.

מה שבטוח, אל תחסכו בירוק. השתמשו בצמחייה וכמה שיותר – בין אם זה עם ערוגת תבלינים על אדן החלון או במטבח, עציצים בסלון, ובחדרי האמבטיה והשינה.

עיצוב מינימליסטי

התרבות הסקנדינבית לא מגיעה ממקום של גודש, אלא ממקום של צניעות ופשטות. מספיק שתקחו פריט או רהיט מרכזי אחד כמו כורסה פשוטה לצד שטיח רך ונעים והסלון מייד יהפוך לחמים ומפנק. אל תעמיסו בפריטים על הקירות או המדפים. מספיק שתתלו תמונה אחת ממתכת לדוגמה, שתעשה את העבודה.

אם יש לכם רהיטים ישנים של סבתא או משוק הפשפשים, העיצוב הסקנדינבי יאמץ אותם באהבה. זה יכול להיות שולחן או כסא מעץ עם ציפוי משופשף ועד כורסה ישנה שהחלטתם לרפד בצבע חלק ואחיד.

העיצוב הסקנדינבי הפשוט, הנקי והמזמין נולד מתוך תרבות האירוח הסקנדינבית. פחות יוצאים לבלות מחוץ לבית, פחות נפגשים במקומות בילוי – יותר מארחים!

חברים מרבים לארח בביתם או להתארח בבתי חבריהם ועל כן ביתם צריך להיות נעים ומסודר רוב הזמן. הייחודיות היא להתרכז בפונקציונליות ולהתחבר לטבע. להשתמש בחומר טבעי ככל האפשר ולעצב מינימליסטי פשוט, עדין ורגוע.

עיצוב מתוך צורה גאומטרית פשוטה תוך שימוש בחומר לא מעובד, גס ואפילו ישן ובלוי על מנת ליצור משהו חדש. התעלמות מכל מה שלא רלוונטי ושימת דגש והבלטה של הדברים החשובים לנו. הרמוניה תוך שאיפה לעיצוב נצחי, אלו הקווים המנחים לעיצוב סקנדינבי מוצלח.

אז איך בכל זאת העיצוב הנורדי בא לידי ביטוי במדינתנו הרותחת, תרתי משמע? עיצוב סקנדינבי התפתח לאורך שנים, אך שיאו היה בשנות ה- 50, כאשר כמעט כל העולם סחר ברהיטים דנים. הישראלים, אשר רובם הגרו מאירופה, צרכו המון פריטים נורדים והביאו אותם לתודעה הישראלית.

כמו כן הזיכרון שלנו מבית סבתא הוא בדיוק סוג הרהיטים הללו, השימוש בעץ מלא בעל פינות מעוגלות, חיבורים ופרטי נגרות פשוטים בסיסיים ויפים. בעוד כל סגנון עיצוב עובר שינויים וגלגולי התפתחות בהתאמה לתקופה – הסגנון הנורדי נשאר כמות שהוא. אלא שהפעם אנחנו אלה שהחזרנו אותו לחיינו והתאהבנו בו מחדש.

העיצוב הנורדי מאופיין בשימוש של צבעי לבן, עץ, ברזל וצבעים פסטליים:

70 אחוזים של צבע לבן כרקע לחלל, עד לרמה שמסנוורת את העיניים, בא לידי ביטוי בקירות לבנים וחיוורים וברצפות בוהקות.

10 אחוז עץ, רצוי עץ לבנה (נורדן בירץ’) בהיר בשילובו ברהיטים, רצפת פרקט, פריטים ישנים ומעט בלויים.

10 אחוז צבע שחור בטקסטורות שונות – טקסטיל שחור, מסגרות אלומיניום צבועות בשחור, קרניזים שחורים, עיטורי קיר, ידיות לארונות והמון ברזל שחור המשולב בעציצים לצמח הסוקולנט, קונסולות ברזל, מראות ברזל שחורות וכן תמונות ברזל אומנותיות לקיר.

10 אחוז צבעי פסטל; כן אלה שמזכירים לנו גלידה. הצבעים באים לידי ביטוי בעיקר בטקסטיל ווילונות, כריות ושמיכת טלוויזיה. לפעמים חלק מרהיט יהיה צבוע, מן רמיזות וקריצות השזורות בהום סטיילינג של הבית כולו.

אנחנו מוצאים המון שקט בעיצוב הנורדי. אין כמו להיכנס לבית שהוא חף מחפצים מיותרים; כזה שפלטת הצבעים שלו היא רגועה ועמוקה. בית שאפשר לנשום בו לרווחה. וזו נקודת ההשקה שאליה אנו חוברים לעצוב הנורדי בעזרת החומר – ברזל על גווניו ופשטות העיצוב האייקוני שלו.

תמונות אמנות קיר מברזל בצורניות פשוטה, לרוב זה יהיה בברזל שחור או גוונים פסטליים על מנת שיהיו קרובים ככל האפשר לעיצוב הנורדי, אם כי ניתן לצבוע בכל צבע.

העיצובים שמתאימים בדרך כלל לעיצוב זה הם ציפורים מברזל הנתלים בבודדים; שלישיית תמונות של קקטוסים, סוקולנטים או עלים; צורות גיאומטריות לקיר או כל עיצוב בו תחפצו. העיקר שהעיצוב יהיה עדין ומתאים ככל האפשר לאופי שלכם, ולאופי החלל בו תתלו את תכשיטי הקיר שלנו.

דילוג לתוכן